Bartholin Kisti

Bartholin Kisti

Bartholin kisti nedir?

Bartholin bezleri cinsel ilişki sırasında kayganlığı sağlayan salgının üretimini yapan ve vajina girişinin her iki tarafında yer alan salgı bezleridir. Ergenlik döneminden sonra cinsel uyarıların artmasıyla birlikte bartholin bezleri aktivite olur ve cinsel birliktelik sırasında vajinal ıslaklığı sağlayarak penisin penetrasyonunu kolaylaştırır. Bartholin bezleri ince bir kanalla kızlık zarının ön kısmına açılırlar. Bu kanalların tıkanması durumunda salgıladıkları sıvıyı boşaltamazlar ve bezlerin içi salgıladıkları sıvı ile dolarak kistik bir görünüme ve Bartholin kistine neden olabilir.

Eğer bu kist, sıklıkla karşılaştığımız cinsel yolla bulaşan Klamidya veya Neiseria Gonore gibi mikroorganizmalar ile enfekte olursa, kızarıklık, ağrı, ısı artışı ve daha ileri dönemde pü birikimiyle Bartholin absesi oluşumuna neden olur.

Bartholin kisti ve Bartholin absesi neden gelişir?

Bartholin bezlerinin kanallarının tıkanmasına yol açabilecek her türlü etkene bağlı olabilir. Dış genital bölge veya vajina girişine uygulanan bir cerrahi işlem, travma veya geçirilen bir enfeksiyon bu tıkanıklığa zemin hazırlayabilir.

Cinsel yolla sıklıkla bulaşan Klamidya veya Neiseria Gonore gibi mikroorganizmaların yanı sıra makat bölgesinden taşınan E. Coli de çok sık karşılaşılan etkenler arasındadır.

Bartholin kisti ve Bartholin absesi belirtileri nelerdir?

Bartholin kisti vulvada dış dudakların iç tarafında ağrı ve kızarıklık olmadan sadece şişlik olarak kendini gösterir. Genelde tek taraflıdır, nadiren çift taraflı gelişebilir. Bu şişliğin büyüklüğü değişkenlik gösterir. Kısa zamanda büyüyüp, küçülme eğilimi de gösterebilir.

Bartholin absesinin klinik tablosunda ise bu şişliğe kızarıklık, ısı artışı, hassasiyet, ileri derece ağrı ve batma da eşlik eder. Hastalarda genel bitkinlik hali ve ateş vardır. Eğer abse ileri derece büyür ve bir şekilde boşalırsa hastalarda gelişen şiddetli ağrının hemen ortadan kalktığı gözlenir.

Bartholin kisti ve Bartholin absesi tedavisi nasıl yapılır?

Bartholin kisti eğer ileri derece büyük boyutlara ulaşmamışsa ve abse oluşumu riski taşımıyorsa tedavi uygulanması zorunlu değildir. Ancak eğer kistin boyutları hızla büyüyüp abse formasyonu gösteriyorsa antibiyotik baskısı altında mutlak cerrahi drenaj uygulanmalıdır. Özellikle genç kadınlarda ilerde gelişebilecek disparoni şikayetlerinin önüne geçebilmek için Bartholin bezleri korunarak cerrahi planlanmalıdır. Lokal anestezi eşliğinde abse drenajı sonrası, bartholin kistinin kenarları cilde ağızlaştırılarak, kistin yeniden kapanmasının önüne geçilmiş olur.

Bu işleme 'Marsuplizasyon' denir. Hasta çok şiddetli ağrı tablosundan hemen çıkar ve belirgin rahatlama hisseder. İleri derece büyük abse boyutlarında lokal anestezi yerine genel anestezi tercih edilebilir. Uygulanan operasyon ortalama 10 dakika sürer. Bu bölgenin tamamen iyleşmesi 10- 15 gün süre alabilir.

Bu süre içinde doktoru tarafından hastaya kişisel hijyenik kurallara uyması, ayakda duş yapması, deniz, havuz, jakuzi kullanmaması ve en az 2 hafta cinsel birliktelik yaşamaması gerektiği bilgileri verilir. Ağrı kesici ve antibiyotik tedavisini düzenli kullanması önerilir. Eğer sizin de Bartholin kisti veya Bartholin absesine benzer şikayetleriniz varsa daha ayrıntılı bilgi almak için bize ulaşabilirsiniz…