Op. Dr. Ebru ZülfikaroğluKadın Hastalıkları, Doğum, Vajinismus ve Genital EstetikMENÜ
Adet Gecikmesi Nedir? Nedenleri Nelerdir?

Adet Gecikmesi Nedir?

Başka bir sağlık problemi olmayan her kadın 21 - 35 gün arasında ya da ortalama olarak 28 günde bir adet görür. Bu döngünün dışında yaşanan sapmalara adet gecikmesi denir.

Bir yıl içerisinde 2-3 kez yaşanan adet düzensizliği normal kabul ederiz ancak 3’ten fazla olursa mutlaka doktorunuza başvurup nedenleri için detaylı muayene olmalısınız.

Adet Gecikmesi Nedenleri Nelerdir?

Pekçok nedene bağlı adet gecikmesi yaşanabilir. En sık adet gecikmesi nedenleri şunlardır;

1. Gebelik: Korunmasız cinsel ilişki yaşayan kadınlarda gelişen en sık nedendir.
  2. Kronik hastalıklar: Tedavisi başarıyla uygulanmamış kronik hastalıklar uzun süreli yaşanan adet gecikmelerinin nedenidir.
  3. Kilo Kaybı veya Aşırı Kilo Alma: Eğer kilonuz ideal kilonuzun %10 altındaysa yumurtalamayı olumsuz etkiler. Fazla kilolu ve hatta obezite ayarında olan kadınlarda da değişen hormonal tabloya bağlı adet gecikmesi olur.
  4. Polikistik Over Sendromu: Yumurtalıkların polikistik over tablosu nedeniyle hormonal tablonun bozulması kist oluşumunun artışına, oluşan kistler de kısır döngüyle yeniden hormonların dengesinin değişmesine ve adet gecikmesine neden olur.
  5. Doğum Kontrol Hapları: Düzenli kullanılmazsa sıkça adet gecikmelerine neden olabilir.
  6. Emzirme, Lohusalık Dönemi: Emzirirken artan Prolaktin hormonuna bağlı adet hiç görülmeyebilir veya nasiren adet görülebilir. Emzirme bitince normal adet düzeni başlar.
  7. Erken Menopoz: Menopoz dönemi 45 - 55 yaşları arasında genellikle yaşanır. Eğer 40 yaştan önce peri-menopoz dönemi yumurta sayısı azalıp yok olarak adet düzensizliğine neden olabilir.
  8. Stres: Beynin hipotalamus bölgesine etki eder ve adet düzenini bozar.
  9. Tiroid hastalıkları: Tiroid bezinin fazla veya eksik çalışmasına bağlı adet düzensizlikleri gelişebilir.
  10. Gebelik: En sık adet gecikmesi nedenidir. İlk akla gelmesi gereken ve ona göre dikkatli olunması gereken bir durumdur.
  11. Kilo Kaybı veya Aşırı Kilo Alma: Eğer kilonuz normal kilonuzun %10 altında ise yumurtalamayı kötü etkiler. Aşırı kilolu hatta obez olan kadınlarda da hormonal değişikliklere bağlı adet gecikmesi olabilir.

Eğer sizin de sıkça adet gecikmeniz veya düzensizliğiniz oluyorsa nedeninin araştırılmasını mutlaka detaylı muayenenizin yapılmasını öneririm.

Op. Dr. Ebru ZülfikaroğluOp. Dr. Ebru ZülfikaroğluKadın Hastalıkları, Doğum, Vajinismus ve Genital Estetik